SELAMAT MAJU JAYA DAN SUKSES

Tuesday, February 03, 2009

TIPS SELAMATKAN DARI ANGKARA SIHIR


1. Sebelum kena
Mentauhidkan Allah , buktinya firman Allah dlm surah Yunus ayat 62 -64
Membaca al-Quran secara istiqamah krn Nabi bersabda dlm hadith rwyt Muslim , maksudnya , bacalah al-Quran... al-baqarah dan Ali Imran...
Membaca al-Baqarah adalah keuntungan meninggalkannya adalah kerugian...membacanya akan menghalang ahli2 sihir dari kamu..
Demikian juga Nabi berpesan dalam hadith riwayat Muslim, nabi mengingatkan agar jangan dibiarkan rumah menjadi kubur , kerana tidak dibacakan padanya al-Quran :Mengamalkan wirid2 tertentu cthnya al-Mathurat.
Antara zikr yg penting ialah : BismillahilLazi la yadhurru ma’asmihi syai`un fil ardhi wal fissama` wahuwas sami’ul alim.
Makan kurma , Nabi bersabda dlm hadith rwyt Ahmad, al-Bukhari dan Muslim :Sesiapa yg memakan kurma di antara 2 tempat ini(Sempadan Madinah) maka dia tidak akan ditimpa sihir atau racun.Tapi tdaak semestinya ajwah krn ia tidak mengkhususkan sebarang nama.Ini adalah pendapat jumhur ulamak sept al-Kusynmihaniy, Ibnut Tin,Iyadh, al-Qurtubiy dan ditarjihkan oleh Ibn Hajr sendiri , dan saya secara peribadi meyakini pdg ini adalah yg paling benar.Jika tidak tentulah pengguna sering menghadapi masalah krn sentiasa diambil kesempatan oleh peniaga yg rakus yg menaikkan harga tamar ini sesuka hati, dan sesetengahnya menipu pengguna mendakwa ia ajwa madinah, pdhal ia dari tempat lain,wallahu a’lam Jadi umumnya hadith ini menyuruh kita agar sentiasa ada stok kurma madinah di rumah.
Jika dah kena , adab2 serta petua2 nya ialah :
1. Berbaik sangka dgn Allah , amalkan bersabar
2. mengeluarkan sihir tersebut spt yg Nabi telah anjurkan dlm peristiwa di ats.Huraian ini disebutkan panjang oleh an-Nawawiy dlm syrh Muslim
3. banyakkan berdoa cthnya doa :
Cara kedua :
1. Menumbuk 7 helai daun pohon sidr ( bidara ) hijau antara 2 batu atau yg sejenisnya, lalu menyiramkan air yg mencukupi bagi tujuan dikumpulkan utk dimandikan dgnnya lalu dibacakan al-Ta’awwuz , diikuti dgn ayatul Kursiy , kemudian surah al-A’raf ayat 117-122 :
2. Dibacakan surah Yunus ayat 79-82
3. Dibacakan Surah Taha ayat 65-70
4. Dibacakan 4 Qul Kemudian bila dah dibacakan hendaklah diminum air sebanyk 3 kali dan yang bakinya digunakan untuk mandi Dan semasa menyapu air pada anggota yang sakit hendaklah membaca
5. Surah al-fatihah
6. 2 ayat terakhir surah al-Baqarah
7. 3 Qul sebanyak 3 x atau lebih disertai dgn sentuhan dgn tangan kanan dan tiupan pada anggota yg sakit .
8. mengamalkn doa2 ini , cthnya :Ya Allah, Tuhan sekalian manusia , hilangkan penyakit ini,sembuhkanlah.Engkaulah yang menyembuhkan penyakit, tiada kesembuhan kecuali kesembuhanMu, kesembuhan yang tidak meninggalkan sebarang kesan selepasnya. ( HR Ahmad, Abu Dawud, Ibn Majah dan al-Hakim )
Cara yg ketiga ialah dgn berbekam pd bahagian yg kena sihir kerana nabi s.a.w telah mengamalkannya sewaktu disihirkan .Ibnul Qayyim menjelaskan kepentingan berbekam dlm al-Tibb al-Nabawiy . Nabi berpesan dlm hadith yg sahih riwayat Abu Dawud .Berbekam ertinya mengeluarkn darah kotor dari kepala, badan dan anggota 2 yg lain .Kepentingan berbekam ini jelas dalam peristiwa Nabi diisrakkan menurut Ibn Abbas dlm rwyt Ibn Majah , semua malaikat berpesan kpd nabi supaya berbekam demikian dlm rwyt yg lain dari Ibn Mas’ud dlm al-Tirmizi, malaikat berpesan kpd Nabi supaya memberitahu umatnya supaya berbekam.
[1]Demikian pula hari berbekam ialah 17,19 dan 21 bulan Hijriyyah pd hari isnin, selasa dan khamis.SeLain dari itu ia adalah dilarang oleh nabi spt yg diriwayatkan oleh Ibn Majh dgn sanad yg sahih.
[1] Lihat Doa & Wrid Yazid bin ab Qadir jawas pg 420, cetakan Imam Syafi’iy

No comments:

Post a Comment

Kalau baik sebarkan kalau keji dan buruk buangkan jauh-jauh jangan amalkan

FREE PALESTINE

My Blog List