SELAMAT MAJU JAYA DAN SUKSES

Wednesday, April 15, 2009

Jangan Abaikan Kualti Sihat dan Waktu Lapang

Sabda junjungan Nabi Muhammad SAW yang bermaksud:
“Dua nikmat agung yang diabaikan kebanyakan orang ialah kesihatan dan masa lapang.” (Hadis riwayat Imam Bukhari, Tirmidzi dan Ibn Majah)

Mari bersama bermuhasabah tentang sebahagian nikmat kehidupan yang kita kecapi selama ini. Sepertimana saranan Nabi yang mengingatkan kita iaitu, Ingatlah lima perkara sebelum datangnya lima perkara sihat sebelum sakit, muda sebelum tua, kaya sebelum miskin, lapang sebelum sempit, hidup sebelum mati.
Mari kita hayati nikmat sudut kesihatan . Berapa ramai kalangan kita yang menyematkan dalam hati untuk menjaga pemakanan supaya kesihatan tidak terabai? Mungkin selepas berdepan ujian kesakitan, barulah seseorang merasakan bahawa kesihatan itu adalah harta yang amat bernilai. Justeru, ia perlu dijaga.
Ada kalanya, selepas sesuatu yang berharga itu tiada, barulah seseorang menghargai bernilainya nikmat berkenaan. Begitu juga dengan nikmat kesihatan, selepas kita diuji dengan kesakitan, baru berasa beruntungnya dengan nikmat yang dimiliki selama ini. Sejajar dengan itu, usahlah dilupakan juga kesihatan diri yang bakal menjamin impian menjadi kenyataan.


Cuba muhasabah kembali, bagaimana gaya hidup kita sebelum ini? Adakah sudah mengamalkan gaya hidup sihat dan gaya pemakanan sihat atau masih lagi memandang mudah mengenai kesihatan? Seandainya kita sudah mengamalkan gaya hidup sihat, menjaga keseimbangan pemakanan, bersyukurlah kerana kita diberi kesedaran itu dan masih memiliki nikmat kesihatan sehingga ke saat ini.




Justeru, tatacara hidup perlu dikekalkan atau diberi penambahbaikan supaya kesihatan jasmani dan rohani menjadi lebih mantap. Contohnya, jika sebelum ini, kita mengamalkan pemakanan sempurna tetapi masih belum berkesempatan mengamalkan senaman atau amalan jasmani lain, jadi inilah masanya kita menjadikannya sebagai satu keutamaan.
Begitulah juga dengan perokok tegar, apatahlagi jika kita sebagai pendidik yang melaungkan selogan dan ajaran agama! Sebaiknya kita insafi diri tentang nikmat sihat ini. Berazamlah untuk meninggalkan tabiat tidak sihat ini agar kita boleh mengajak orang lain turut sama memelihara kesihatan untuk melangsungi kehidupan dengan Ibadah yang berkualiti. Jangan kita tunggu kita beribadah dalam keadaan yang sudah tidak sempurna, umpama solat terbaring atau hanya terkedip mata sahaja, atau tunaikan haji hanya diusung oleh orang lain! Pastinya ibadah yang sempurna bagi orang yang sihat akan berbeza dengan ibadah orang yang sakit tanpa kesempurnaan.



Sudah terakam dalam sabda Nabi Muhammad SAW yang bermaksud:
“Orang beriman yang kuat lebih baik dan dicintai oleh Allah berbanding orang beriman yang lemah.” (Hadis riwayat Imam Muslim).







Ia melambangkan kepada kita bahawa Nabi Muhammad SAW menyarankan umat Islam secara individu mahupun masyarakat mementingkan kesihatan supaya menjalani kehidupan lebih baik.
Oleh itu, setiap Muslim hendaklah berusaha sedaya upaya memperbaiki hidup secara sihat dan memperbaiki kesihatannya supaya menjadi seorang manusia yang kuat. Dengan kesihatan itulah, kita mampu mengubah nasib dan meraih kehidupan lebih baik.







Mutakhir ini bukan sedikit yang menderita sakit dengan penyakit yang sebenarnya boleh diatasi melalui langkah pencegahan dari awal. Mencegah lebih baik dari merawat. Jangan tunggu dah terantuk baru tengadah. Buatlah pemeriksaan awal doktor lebih lagi apabila usia semakin meningkat ke 40 an. Kepentingan langkah pencegahan tidak boleh dinafikan dalam pemeliharaan kesihatan kerana ia terangkum dalam aliran hidup sihat. Langkah pencegahan juga adalah langkah berjaga-jaga bagi memastikan penyakit dapat dihindari di samping pemantauan kesihatan.




Jalan usaha dan ikhtiar sudah dilakukan, akhirnya berserah kepada penentuan Allah dengan berdoa dan bertawakkal. Kita juga sering percaya bahawa setiap yang berlaku ada hikmahnya. Mungkin juga penyakit yang dideritai adalah kaffarah dari Yang Maha Esa. Moga akan gugur dosa yang kita lakukan. Jesteru itu juga masa lapang kita yang berkuliti mesti kita penuhi dengan ibadah yang berkualiti sebelum datangnya kesempitan.
sekian sekadar dari catatan pengajaran hadis.



No comments:

Post a Comment

Kalau baik sebarkan kalau keji dan buruk buangkan jauh-jauh jangan amalkan

FREE PALESTINE

My Blog List