SELAMAT MAJU JAYA DAN SUKSES

Friday, February 18, 2011

Tanggungjawab Melakksana PLBS 5227/2 dan 5227/3 2011

Arahan melaksanakan PLBS seperti tahun sebelumnya kekal. Sekiranya terdapat sebarang arahan baru, semua Pentaksir Negeri akan dimaklumkan kemudian.


Tanggungjawab guru untuk mentaksir murid secara semulajadi meneruskan tradisi Pentaksiran Berasaskan sekolah ke arah pembelajaran yang terbaik ( Assesment for better learning ). Justeru, kita bukan hakim tapi kita adalah doktor. Memahami falsafah ini ialah bahawa setiap pentaksir inginkan muridnya melakukan perubahan terhadap intrumen yang ditaksir kepadanya, ke arah yang lebih baik dengan melakukan teguran yang membina dan memberi peluang untuk memperbaiki setiap kelemahan. Bahkan bukan menghukum bak kata hakim , kamu bersalah dan tutup buku, tanpa memberi laluan kepadaanya untuk memperbaiki diri.


Justeru itu juga kita buka minda dengan menilai semula tindakan selama ini yang menetapkan bahawa ada markah minima yang perlu dicapai. Persoalannya adakah kita adil berbuat demikian? Tidaklah berdosa kiranya setelah kita memberi peluang memperbetulkan kesilapan dan menunjuk cara yang terbaik, tidak mampu juga mengubah situasi maka sewajarnya kita letakkan markah akhir yang tulen. Ada yang mengatakan ia sebenarnya membuka pekong di dada. Biarkan semua pihak mengambil tindakan proaktif ke arah memperbaiki keadaan. Adakah di pihak kita, atau meraka yang sepatutnya turun padang melihat kelemahan yang berlaku lalu mencadangkan penambahbaikan.


Setiap pembaharuan pasti ada tentangan. tepuk dada tanyalah iman masing-masing.

No comments:

Post a Comment

Kalau baik sebarkan kalau keji dan buruk buangkan jauh-jauh jangan amalkan

FREE PALESTINE

My Blog List