Ramai kalangan sahabat-sahabat yang berkursus atau ketika bermusafir menempuh hari Jumaat mengajukan persoalan ini. Di sini dipaparkan satu kaedah yang boleh kita amalkan agar amalan kita kekal makbul di sisi Allah menurut rukhsah yang ada. Menurut mazhab Syafiie, solat jumaat sama sebagaimana solat zohor iaitu harus dijamakkan bersama asar tetapi dengan jamak taqdim sahaja (iaitu menghimpunkan solat asar kepada solat jumaat). Tidak harus dengan jamak ta'khir (iaitu menghimpun solat jumaat kepada solat asar) kerana solat jumaat tidak harus dilewatkan dari waktunya (iaitu waktu zohor).
Berkata Imam al-Khatib as-Syirbini dalam Mughni al-Muhtaj; "Jumaat adalah seumpama zohor dalam jamak taqdim. Ditegah jamak ta'khir kerana solat Jumaat tidak mungkin dilewatkan dari waktunya" (Mughni al-Muhtaj, Kitab as-Solah, bab Fi al-Jam'i Baina as-Solataini) di rujuk daripada laman USTAZ AHMAD ADNAN FADZIL
Wallahu a'lam
BENARKAH NABI SAW LAHIR TANGGAL 12 RABIUL AWWAL?
-
Soalan: ustaz, benarkah Nabi Muhammad SAW dilahirkan pada tanggal 12 Rabiul
Awwal? Saya ada mendengar tanggal tersebut adalah tanggal kewafatan
baginda, bu...
2 months ago
No comments:
Post a Comment
Kalau baik sebarkan kalau keji dan buruk buangkan jauh-jauh jangan amalkan