SELAMAT MAJU JAYA DAN SUKSES

Thursday, May 05, 2011

Persediaan membuat soalan pertengahan tahun

Membina Item Klon ٍSoalan Sebenar
(Kaedah 1 templet 4 kali guna)


Contoh Konsep Klon.


The value of digit 8 in number 81 094 is

A 80
B 800
C 8 000
D 80 000

Nota: Soalan di atas boleh digunakan 4 kali (contoh, Ujian Feb, April, Pertengahan Tahun atau Akhir Tahun).
• Untuk ujian pertama soal digit 8, jawapannya D.
• Untuk ujian kedua soal digit 1, jawapannya C.
• Untuk ujian ketiga soal digit 0, jawapannya B.
• Untuk ujian keempat soal digit 9, jawapannya A.



Kaedah:

Langkah (1) Taip semula soalan SPM sebenar.

Langkah (2) Bina JSU untuk menggmbarkan tajuk mana yang telah dipelajari oleh pelajar.

Langkah (3) Ubah soalan berdasarkan tajuk yang dipelajari oleh pelajar. (seperti dalam soalan yang digambarkan dalam konsep di atas)- Seboleh mungkin kekalkan kata tugas dan bentuk asal soalan. Ubah hanya tajuk.

Langkah (4) Cetak dan siap untuk digunakan.



Faedah:

• Dengan mengklon soalan sebenar LPM dapat meningkatkan darjah kesahan instrumen kerana soalan sebenar SPM telah dibina mengikut piawaian dan standard pembinaan ujian.
• Skor yang diperoleh oleh pelajar mempunyai darjah kebolehpercayaan yang tinggi kerana soalan SPM sebenar lebih menepati prinsip 5:3:2 dalam menentukan aras Rendah, Sederhana & Tinggi.
• Set soalan yang dibina akan menghasilkan agihan konstruk (pengetahuan dan pemahaman) yang lebih mantap.
• Justifikasi untuk mengatakan bahawa seseorang pelajar itu lemah, sederhana dan pandai lebih tepat.
• Data yang diperoleh melalui sesuatu ujian yang dijalankan lebih yakin untuk digunapakai. Sebagai contoh, ketika meletakkan sesuatu sasaran yang ingin dicapai oleh panitia atau pihak pentadbiran sekolah.
• Proses mendiskriminasi pelajar kepada pelajar yang memerlukan pengukuhan dan pelajar yang memerlukan pengayaan lebih efesyen.

No comments:

Post a Comment

Kalau baik sebarkan kalau keji dan buruk buangkan jauh-jauh jangan amalkan

FREE PALESTINE

My Blog List