SELAMAT MAJU JAYA DAN SUKSES

Tuesday, May 20, 2008

Perkongsian ilmu para pengunjung mypqs.blogspot


Artikel ini memohon sumbangan buah fikiran dan kepakaran para guru sekelian berkaitan dengan hadis berikut:

Ada beberapa kekurangan yang dikenalpasti untuk kita membuat tashih hadis dalam buku teks pqs kita. Sekiranya anda ada keilmuan tentang hadis yang berkenaan atau tuan boleh merujuk kepada para ilmuan hadis adalah lebih aula.


Antara ralat yang perlu diberi perhatian ialah :

1- perbezaan matan dan baris hadis tingkatan 4, kelebihan menuntut ilmu, ms 115. (sila bandingkan antara teks dalam buku teks dengan Sukatan Matapelajaran)- terdapat 4 perbezaan yang ketara.

2- perbezaan baris hadis tingkatan 5, berpeggang dengan al-quran dan al-sunnah, 122. baris akhir kitab dan sunnah (fathah atau dhommah). sila rujuk SP. kedua2 boleh betul tapi kalau dapat diselaraskan lebih baik. terutama untuk kebaikan perlaksanaan PLBS.

3-perbezaan baris hadis tingkatan 5, mukmin kuat lebih dikasihi Allah, m/s129. pada perkataan (wala ta'jiz atau wala ta'jaz) dan (qul qadarullahi atau qul qaddarullahu).

Sekiranya sahabat2 punya keilmuan dan dapat bantu kita boleh berkongsi untuk mempamerkan natijah dan kailmuan yang sahih supaya tidak akan timbul kekeliruan. Kami bersedia mengajukan kepada pihak Kurikulum mahupun Bahagian Buku Teks bagi tujuan penambahbaikan.

No comments:

Post a Comment

Kalau baik sebarkan kalau keji dan buruk buangkan jauh-jauh jangan amalkan

FREE PALESTINE

My Blog List