SELAMAT MAJU JAYA DAN SUKSES

Wednesday, June 03, 2009

Mukmin Sejati Ialah Mukmin Yang Kuat Rohani dan Jasmani


Rasulullah s.a.w. bersabda: "Orang mukmin yang kuat lebih baik dan lebih dikasihi Allah daripada orang mukmin yang lemah, pada masing-masing itu ada kekuatan. Bersungguh-sungguhlah terhadap perkara yang memberi manfaat kepada kamu. Mintalah pertolongan daripada Allah dan jangan lemah. Jika sesuatu menimpa kamu maka jangan kamu kata: kalau aku buat begini tentu akan jadi begini. Tetapi ucapkanlah Allah telah menentukan dan Dia telah lakukan apa yang Dia kehendaki, kerana sesungguhnya `kalau’ itu membuka peluang syaitan bertindak." (Hadis riwayat Muslim )



Mukmin yang kuat lebih disukai dan lebih baik daripada mukmin yang lemah. Kekuatan boleh diterjemahkan bermacam-macam; kuat badan, kuat ekonomi, kuat kedudukan, kuat dalaman dan lain-lain yang dapat diperbandingkan dengan yang lain. Kekuatan boleh dibuktikan dengan sendiri atau secara bersama-sama.

Menurut sunah Allah, seorang menjadi kuat, ditentukan oleh faktor penunjang:

1-Kuat badan ditunjangi oleh bentuk fizikal yang kuat.

2- Kuat ekonomi ditunjangi oleh harta yang diperolehi dengan usaha.

3- Kuat kedudukan ditunjangi oleh kelebihan yang dimiliki, ilmu dan akhlak

4- Kuat dalaman ditunjangi iman dan kepercayaan kepada diri sendiri.


Yang harus dijaga setelah seorang mukmin menjadi kuat, ialah jangan sekali-kali takabur, sombong, bongkak. Sebab harus diingat segala yang baik itu ada yang "lebih baik" ada pula yang paling baik. Bagi seseorang mukmin, yang paling sukar ialah membentuk hati, Di sini ramai manusia yang mudah tergelincir daripada mendapat keikhlasan dan keredhaan Allah s.w.t

Daripada hadith di atas, terdapat dua pecahan antara suruhan dan larangan Rasulullah s.a.w yang perlu kita perhatikan. Kita fahami ada tiga suruhan untuk kita laksanakan.

Pertama: Iman merupakan pusat kebahagiaan dunia dan akhirat manakala dijelaskan dan dibuktikan dengan amal soleh.

Sebagaimana ditegaskan oleh Allah dalam firmannya: "Barang siapa yang mengerjakan amal soleh, baik laki-laki maupun perempuan dalam keadaan beriman, maka sesungguhnya akan kami berikan kepadanya kehidupan yang baik dan sesungguhnya akan kami beri balasan kepada mereka dengan pahala yang lebih baik dari apa yang telah mereka kerjakan" (An-Nahl:97)
Kedua: Sentiasa merebut peluang di dalam mencari segala sesuatu yang membawa kebahagiaan di dunia dan akhirat bertunjangkan syariat Islam.

Ketiga: Sentiasa mengharapkan pertolongan Allah s.w.t di dalam setiap usaha dan pekerjaan yang dilakukan

Rasulullah saw. menjelaskan, "...apabila kamu minta pertolongan, maka mintalah pertolongan kepada Allah. Dan ketahuilah seandainya suatu umat berkumpul untuk mencari suatu kemanfaatan bagimu, nescaya mereka tidak dapat memberi manfaat kecuali sesuatu yang telah dicatat oleh Allah untukmu dan seandainya suatu umat berkumpul untuk menimpakan suatu mudharat atasmu, nescaya mereka tidak dapat menimpakan mudharat kecuali yang telah Allah catat atasmu". (Hadith riwayat Tarmizi).

Terdapat pula dua larangan yang diminta kita jauhi untuk menjadi mukmin yang sempurna;

Pertama: Melarang kita lemah atau malas dalam mencapai sesuatu cita-cita.
Setiap perkerjaan wajib disertakan dengan usaha yang tinggi dan bertawakkal, berdoa kepada Allah s.w.t agar dimudahkan didalam segala urusan dan diberikan kejayaan dalam mencapai cita-cita.

Kedua: Apabila kita tertimpa suatu musibah, kita dilarang untuk mengucapkan pengandaian (seandainya atau kalau). Kerana ungkapan ini akan membuka pintu-pintu hasutan syaitan. Dengan ungkapan tersebut, seolah-olah kita menidakkan diri dari takdir Allah s.w.t.



Secara keseluruhan, kesimpulannya hadis di atas menganjurkan agar orang beriman tidak berhenti berjuang, amar ma'ruf, nahi mungkar dan bersabar apabila ditimpa sesuatu bencana. Jadilah mukmin yang kuat mudahan kita akan tergolong dikalangan hambanya yang lebih baik dan lebih dicintai oleh Allah s.w.t.

No comments:

Post a Comment

Kalau baik sebarkan kalau keji dan buruk buangkan jauh-jauh jangan amalkan

FREE PALESTINE

My Blog List