Kesahan Kandungan (Content Validity)
Kesahan Semasa (Concurrent Validity)
Kesahan Ramalan (Predictive Validity
Kesahan Berkaitan Kriteria (Criterian-related Validity)
Kesahan Konstruk (construct validity)
Kesahan Muka (Face Validity)
Kesahan Kandungan (content validity)
Item ujian merangkumi kandungan ujian yang hendak diukur
Kesahan Kandungan (content validity)
Merujuk kepada objektif pengajaran yang jelas dan bahan-bahan pengajaran yang ditentukan atau kepada bidang pengajaran yang dikhususkan.
Ciri-ciri Kesahan Kandungan Kandungan ujian mewakili perkara yang hendak diukur atau diuji
Digunakan dalam ujian pencapaian
Mengukur penguasaan pengetahuan atau kemahiran tertentu bagi mata pelajaran tertentu
Ciri-ciri Kesahan KandunganKesahan Semasa/Serentak
(Concurrent Validity )
Hubungkait antara skor ujian dengan kumpulan pelajar berdasarkan kriterian tertentu
Ditadbir pada masa yang sama atau dalam jangka masa yang pendek.
Kesahan Ramalan
Kesahan Ramalan dapat ditentukan dengan membuat penilaian setepat mana ramalan yang dibuat (menggunakan instrumen untuk mengumpul data) masa kini dapat disahkan daripada maklumat yang dikumpulkan pada masa hadapan.
Kesahan Ramalan
Contoh:-
Maklumat dikumpul melalui ujian/kriteria/ tingkahlaku dan tunggu sehingga tingkah laku yang hendak diukur oleh ujian berlaku
Buat perbandingan antara maklumat yang dikumpul dan skor yang diperolehi daripada pelajar mengambil ujian tersebut.
Kesahan Berkaitan Kriteria (Criterian-related Validity ) Perbezaan antara kesahan semasa dengan kesahan ramalan bergantung kepada prosedur mentadbir ujian:-
Pentadbiran ujian pada jangka masa yang singkat bagi ujian piawaian (concurrent), atau setelah masa beberapa bulan (predictive)
Kepetingan Kesahan Muka
KEBOLEHPERCAYAAN Tahap ketekalan antara skor-skor ujian yang senantiasa tetap dengan tidak adanya ralat pengukuran
(Test Style Manual, ETS, New Jersey, USA).
Prosedur pentadbiran pengujian yang baik dijangka akan menghasilkan keputusan baik
Tidak bergantung kepada satu set soalan tertentu yang digunakan
Masa ujian dilaksanakan
Pemeriksa ujian tersebut
o Pengaruh faktor luaran (set soalan, masa, pemeriksaan kertas) yang menjejaskan sesuatu ujian dikenali sebagai skor ralat/ralat pengukuran (error measurement).
o Kebolehpercayaan ujian bergantung kepada ketekalan skor yang dihasilkannya walaupun diulang uji beberapa kali.
o Ujian yang mempunyai kebolehpercayaan yang tinggi bagi sesuatu kumpulan itu tidak semestinya mempunyai kebolehpercyaan yang tinggi bagi kumpulan yang lain
Jika kumpulan pelajar yang sama mendapat skor yang berlainan terhadap ujian yang sama akibat pengaruh faktor-faktor luaran (yang tidak berkaitan dengan tujuan pengkukuran), ujian tersebut tidak mempunyai kebolehpercayaan.
Format ujian juga mempengaruhi kesukaran sesuatu item itu dan seterusnya kebolehpercayaan ujian
Arahan yang jelas, mudah difahami dan penyusunan mengikut kesukaran item boleh memberi kesan kepada kebolehpercayaan ujian
Lebih panjang sesuatu ujian, atau lebih banyak bilangan itemnya, lebih tinggi kebolehpercayaannya
Kebolehpercayaan ujian objektif akan meningkat dengan meningkatnya bilangan pilihan jawapan bagi setiap item
Betul-Salah atau dua pilihan jawapan pada item adalah paling kurang kebolehpercayaannya
Item yang sukar atau terlalu sukar akan membawa kepada kebolehpercayaan yang rendah
Item seharusnya mendiskriminasi antara pelajar yang pandai dengan lemah
Item mestilah bebas daripada ayat-ayat yang mengelirukan atau masalah-masalah teknikal
Mengelakkan Ralat Pengukuran (Keboleh-percayaan Rendah ) Had masa hendaklah memadai untuk mengelakkan daripada kelajuan dijadikan sebagai satu faktor pengujian
Kunci jawapan hendaklah senantiasa betul bagi setiap item
Perlu mempunyai dua atau lebih pemeriksa atau pemberi gred untuk menilai kertas ujian yang sama
Elemen Yang Mempengaruhi Kebolehpercayaan Dorongan pelajar untuk meneka apabila mereka tidak mengetahui jawapan betul
Sekiranya ramai pelajar meneka jawapan sewenang-wenangnya, skor mereka tidak akan tekal dari satu ujian kepada ujian yang lain.
Konsep kebolehpercayaan ini tidak terhad kepada skor ujian, malah lain-lain jenis maklumat terhadap pelajar. Misalnya rekomen guru terhadap seseorang pelajarnya. Adakah guru yang berlainan dapat memberikan testimoni yang sama apabila mereka menilai pelajarnya?
Sekian sahaja.
Kalau tuan/puan beroleh ilmu
Jangan disimpan di dalam dada
Jangan ilmu dijadikan harta
Ramai lagi guru tidak tahu
Tuan/puanlah harapan mereka
Balik nanti sebar serata
No comments:
Post a Comment
Kalau baik sebarkan kalau keji dan buruk buangkan jauh-jauh jangan amalkan