1- Kawal aras kesukaran ujian dengan baik apabila membina sesuatu ujian. Adakalanya ujian menjadi terlalu senang atau terlalu susah. Ini menyebabkan skor yang diperoleh pelajar tidak tersebar meluas antara pelajar yang pandai, sederhana, dan lemah. Bermakna, sesuatu ujian itu tidak mendiskriminasikan calon dengan baik.
2- Kenalpasti konstruk yang ingin diuji. Konstruk yang diuji mestilah akur dengan format pentaksiran yang dikeluarkan oleh LPM
3- Arahan perlu ditulis dengan jelas, iaitu bagaimana calon perlu memberi respon kepada tugasan.
4- Penggunaan perbendaharaan kata yang sesuai dengan umur dan sosio budaya seseorang pelajar.
5- Kenaplasti objektif pentaksiran dalam membina sesuatu ujian. Sekiranya guru ingin menguji kemahiran menganalisis maka jangan sesekali membina item menguji kefahaman untuk pelajar.
6- Pastikan cakupan konteks merangkumi apa yang telah dipelajar oleh pelajar.
7- Gunakan Jadual Spesifikasi Ujian (JSU) ketika memasang item dengan sebaik mungkin. JSU, selain dapat mengawal wajaran konstruk dan aras ujian ia juga dapat membantu menyeragamkan cakupan konteks dalam kes beberapa orang guru mengajar subjek yang sama.
catatan: memang sukar menuruti setiap langkah pembinaan tapi sekiranya dilaksanakan dengan betul hasilnya pasti yang terbaik untuk anak didik kita...
No comments:
Post a Comment
Kalau baik sebarkan kalau keji dan buruk buangkan jauh-jauh jangan amalkan