1.Memastikan proses pentaksiran dilakukan dengan adil, sahih dan amanah mengikut prosedur yang ditetapkan.
2.Mengelakkan berlakunya penyelewengan dalam pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah.
3.Mengenal pasti masalah yang dihadapi semasa pelaksanaan pentaksiran.
4.Menyalurkan masalah yang berkaitan untuk tindakan seterusnya.
3.Mengenal pasti masalah yang dihadapi semasa pelaksanaan pentaksiran.
4.Menyalurkan masalah yang berkaitan untuk tindakan seterusnya.
Saya tertarik untuk mengupas pendekatan pemantauan ini sebagai suatu mekanisme yang amat penting dan berkesan untuk mengawal sistem pentaksiran kita supaya ia tekal dan mempunyai kebolehpercayaan yang tinggi. Setengahnya melihat sebagai suatu beban yang berat dalam melaksanakan pelbagai prosedur, waimma pemantau sendiri begitu keberatan melaksanakan pemantauan kerana pelbagai kekangan. Hasilan dari pengalaman pemantauan 2008 sememangnya mekanisme yang mampu mengawal mutu pentaksiran yang diamalkan. Ia sekurang-kurangnya menjadi cermin diri melihat kekurangan agar dapat di "make up" semula mana-mana yang sepatutnya. Lebih 'genuin' lagi penyelarasan semula markah calon secara 'random' dibuat secara sepontan berdasarkan markah yang telah diberikan. Ketirisan maklumat dapat dikesan serta merta, cuma penyaluran maklumat tersebut sepatutnya sampai pada stakeholder dan disalur semula kepada pelaksana secara bijaksana. Kalau kita selalu mendengar kaedah pemberian markah tidak telus malahan kadang-kidang tidak logik pada akal, kaedah pemantauan adalah salah satu kaedah pengesanan yang paling relaven. Ia sebagai badan hisbah yang boleh menghalang pentaksir di sekolah melacurkan markah calon-calon mereka. Apatahlagi kalau pihak pentadbir khasnya lebih memahami tanggungjawab mereka sebagai pemantau dalaman ( yang rata-rata melepaskan teraju dan talinya pada Pentaksir Sekolah semata-mata). Kebersamaan mereka cukup penting untuk memperkasa sistem pentaksiran yang wibawa.
Hasilan yang tidak kurang pentingnya ialah pemantauan menyedarkan kita bahawa PLBS tidak sepatutnya berhenti setakat memberi markah kepada calon, terutamanya calon yang lemah dalam bacaan hadis atau hafazan atau tilawah. Ia menuntut kesedaran tentang "assesment for batter learning "perlu kekal dilaksanakan. Pentaksiran sewajarnya selalu digadingkan dengan pencapaian rujukan kriteria yang sepatutnya para calon kita capai bukan mengejar tarikh akhir dan markah calon semata-mata. Bimbinglah mereka...ajarkan mereka..tuntunlah mereka ke tahap dan kriteria yang kita tetapkan dalam objektif kita. Moga ia menjadi jariah dan ilmu yang berpanjangan bekal kita di akhirat nanti. Wallahu a'lam
No comments:
Post a Comment
Kalau baik sebarkan kalau keji dan buruk buangkan jauh-jauh jangan amalkan