SELAMAT MAJU JAYA DAN SUKSES

Thursday, July 02, 2009

Bagaimana Doa kita boleh dimakbulkan Allah

Imam Al-Ghazali di dalam kitabnya Ihya' Ulumuddin menjelaskan apabila kita berdoa hendaklah ia melakukan doa itu sebaik- baiknya dengan penuh khusuk , dan memelihara adab-adab doa antaranya ialah;
1. Pada waktu yang baik dan mulia (waktu afdal), seperti hari Arafah, bulan Ramadhan, hari Jumaat, sepertiga yang akhir dari malam dan pada waktu sahur.
2 Dalam keadaan yang mulia, seperti kita bersujud dalam sembahyang, ketikaberhadapan dengan musuh dalam pertempuran, ketika hujan turun, ketika sebelum menunaikan sembahyang dan sesudahnya, ketika jiwa sedang tenang dan bersih darisegala gangguan syaitan dan ketika menghadap kaabah.
3. Dengan menghadap kiblat
4 Merendahkan suara, iaitu antara terdengar dengan tiada oleh orang di sisikita.
5. Jangan bersajak, yakni tanpa mempergunakan kata-kata bersajak dalam doa itu.Tapi cukup dengan kata-kata biasa yang sederhana,sopan dan tepat mengenai sesuatu yang dihajati dengan doa itu. Tidak perludilagukan dengan irama-irama tertentu, sebagaimana yang pernah dilakukan olehpengubah-pengubah doa dalam bahasa Arab. Amat baiklah kiranya, jika kita memilih lafaz-lafaz doa yang diterima dari Rasulullah s.a.w. yang kandungannya sesuai dengan apa yang kita doakan pula.
6. Berlaku khusyuk dan tunduk dengan merasakan kebesaran dan kehebatan Allah dalam jiwa kita yang halus.
7. Mengukuhkan kepercayaan bahawa doa itu akan diperkenankan Allah dan tidak berasa gelisah jika doa itu tidak diperkenankanNya.
8. Mengulang-ulang doa itu dua tiga kali. Yakni doa tentang sesuatu yang sangat kita utamakan memohonnya kepada Allah, akan lebih baik jika dibaca berulang-ulang hingga dua tiga kali.
9. Menyebut (memuji) Allah pada permulaannya.
10. Bertaubat sebelum berdoa dan menghadapkan diri dengan bersungguh- sungguh kepada Allah.
Berkata An-Nawawi: "Selayaknya doa itu dimulakan dengan kalimah tahmid (puji-pujian) dan disudahi dengan kalimah tahmid juga."
Selamat berdoa..

No comments:

Post a Comment

Kalau baik sebarkan kalau keji dan buruk buangkan jauh-jauh jangan amalkan

FREE PALESTINE

My Blog List