SELAMAT MAJU JAYA DAN SUKSES

Tuesday, July 14, 2009

Pelajar Aliran Sains Agama Apakah kesudahan Nasib Mereka

Apakah nasib yang akan berlaku kepada anak-anak yang mengambil jurusan sains agama selepas 2010? Pastinya kita tidak mahu mengorbankan mereka dari menolak salah satu subjek agama antara Pendidikan al-Quran al-Sunnah, Pendidikan Syariah Islamiyah atau Bahasa Arab. Pastinya ketiga subjek adalah asas kekuatan pelajar agama serta pelengkap antara satu sama lain. Dan semestinya juga kita tidak mahu mengorbankan mereka salah satu dari subjek Biologi, Fizik mahupun Kimia kerana itu juga adalah kekuatan untuk mereka mengusai disiplin ilmu dalam sains! Nah sekiranya keputusan kerajaan mengekalkan subjek yang diambil hanya 10+1 hanya terhad sehingga 2010 sahaja, ada beberapa kemungkinan akan berlaku untuk kita renungkan.
1. Lembaga Peperiksaan mungkin akan menggabungkan subjek Pendidikan al-Quran dan al-Sunnah dengan pendidikan Syariah Islamiyah. Konsepnya mungkin tidak susah tetapi kesannya perlu difikir bersama. Siapa yang akan rugi? Agama yang dipelajari akan semakin menguncup! Peluang mereka meneruskan jurusan agama di IPT juga akan menguncup dan terpaksa ditentukan seawal yang mungkin. Pastinya mereka tidak mahu ianya menjadi isu terutama ia akan dipanaskan oleh orang politik! Mungkinkah kerajaan sanggup!
2. Sekiranya kekal dua subjek tersebut akan hilanglah pula salah satu subjek sains mereka.
3. Pelajar pula kesannya mesti menentukan kerjayanya lebih awal dan kalau mereka kecundang mengejar kerjayanya agak sukar mereka menukar jurusan seterusnya.
4. Apa pula kesannya kepada sekolah yang menawarkan aliran sains agama ini. Pastinya juga akan menguncup! Lebih baik mereka dialiran Sekolah Sains Harian yang boleh mengambil ketiga-tiga bidang sains tadi maka mereka juga secara langsung sanggup meninggalkan tiga subjek agama disekolah aliran sains agama.
Sekadar membuka minda dari poll yang saya buat pada blog ini.... harap diperjuangkan bersama.

No comments:

Post a Comment

Kalau baik sebarkan kalau keji dan buruk buangkan jauh-jauh jangan amalkan

FREE PALESTINE

My Blog List