SELAMAT MAJU JAYA DAN SUKSES

Wednesday, July 22, 2009

Keagungan Allah Diperlihatkan Pada Gerhana Matahari


Solat Gerhana disebut di dalam bahasa arab dengan khusuf الخُسُوفِ bagi bulan dan kusuf الكُسُوفِ bagi matahari, iaitu hilangnya cahaya bulan atau matahari. Kita akan berpeluang menyaksikan Gerhana Matahari Separa yang dijangkakan berlaku pada awal pagi 22 Julai 2009. Berdasarkan kiraan, waktu kemunculan gerhana tersebut adalah seperti berikut :


Waktu Sentuhan pertama : 8.29 am
Waktu puncak Gerhana : 9.07am
Waktu Tamat Gerhana : 9.48am


Fenomena gerhana yang berlaku bukanlah kerana kemurkaan Allah SWT, tetapi ianya adalah petanda kepada kebesaran Allah. Ia juga berupaya menjadi peringatan kepada manusia yang menyembah bulan dan matahari bahwa kedua-duanya juga punya kelemahan dan akan lenyap cahaya yang ada pada keduanya walaupun seketika berbanding kuasa Allah Rabbul Jalil. Malah ia akan mengingatkan kita tentang azab dan nikmat yang dijanjikan Allah SWT pada hambanya kerana fenomena gerhana ini sangat besar ertinya samada dari penghayatan iman dan sains. Ia bukan fenomena baru yang hanya berlaku pada akhir zaman ini tapi telah berlaku sejak alam ini dijadikan dan juga pada zaman Nabi SAW yang dikenali sebagai sebaik-baik kurun.


Dalilnya :

Diriwayatkan oleh al-Bukhari dan Muslim dari Aisyah r.a. bahawa Nabi SAW bersabda:

إِنَّ الشَّمْسَ وَالقَمَر َ آيَتَانِ مِنْ ايَاتِ اللهِ لاَيَخْسِفَان ِ لِمَوت ِ أَحَدٍ وَلاَ لِحَيَاتِهِ، فَإِذَا رَأَيْتُمْ
ذلِكَ فَادْعُوا اللهَ وَكَبِّرُوا وَتَصَدَّقُوا وَصَلُّوا

Maksud: “Sesungguhnya matahari dan bulan adalah dua macam tanda dari tanda-tanda kekuasaan Allah. Terjadinya gerhana matahari atau bulan itu bukanlah kerana kematian seseorang atau kehidupannya. Maka jikalau kamu melihatnya, berdoalah kepada Allah, bertakbirlah, bersedekahlah serta bersembahyanglah”

Dari Abu Mas'ud Al Ansari beliau berkata :
Rasulullah bersabda : "Sesungguhnya matahari dan bulan adalah dua di antara tanda-tanda kebesaran Allah. Keduanya (kalau sedang gerhana) oleh Allah digunakan untuk menakuti para hambaNya. Dan keduanya tidaklah gerhana lantaran kematian seseorang di antara manusia. Kerana itu, apabila kalian melihatnya, maka lakukanlah solat dan berdoalah kepada Allah sampai hal yang menakutkan itu hilang".


Solat Gerhana disebut di dalam Bahasa Arab dengan khusuf (bulan) dan kusuf (matahari), iaitu hilangnya cahaya bulan atau matahari. Solat Khusuf/Kusuf adalah sunat muakkad bagi orang yang bermukim atau bermusafir, merdeka atau hamba, lelaki atau perempuan dan samada ditunaikan secara berjemaah atau bersendirian. Semoga kita dapat mengambil iktibar dari kejadian Allah ini.

No comments:

Post a Comment

Kalau baik sebarkan kalau keji dan buruk buangkan jauh-jauh jangan amalkan

FREE PALESTINE

My Blog List