SELAMAT MAJU JAYA DAN SUKSES

Monday, July 27, 2009

Konsep Taaruf yang harus difahami





Kita petik maksud Firman Allah dalam surah al Hujurat:13

"Wahai manusia!sesungguhnya, Kami menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan,kemudian kami jadikankamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku agar kamu saling kenal mengenal. Sesungguhnya semulia-mulia laku di sisi Allah orang yang lebih taqwanya.Sesungguhnya Allah Maha mengetahui lagi Maha mendalam pengetahuannya".

Taaruf adalah satu konsep perkenalan yang diajar dan dituntut perlaksanannya dalam Islam. Konsep taaruf juga selari dengan mana-mana konsep yang melibatkan 2 belah pihak yang baru berjumpa yang ingin memulakan perbualan. Dalam Islam kebiasaanya, lafaz salam digunakan di awal perbualan dan dituruti dengan pertanyaan soalan-soalan ringkas mengenai peribadi kedua-dua belah pihak itu. Taaruf di dalam Islam boleh digambarkan dengan begitu simbolik sekali. Ini adalah kerana, taaruf itu sendiri telah memainkan banyak peranan yang penting dalam menjalinkan perhubungan sesama manusia. Lebih-lebih lagi jika, perhubungan yang dijalinkan itu sedia untuk diikat dengan ikatan ukhuwwah sebagai saudara seagama. Barulah nanti terjalinnya Islam itu sesunguhnya bersaudara. Ianya akan melangkaui batas georafi, keturunan dan warna kulit. Konsep ini akan terus menjalin hubungan yang luhur dan suci kasih mengasihi sesama umat, cubit peha kanan peha kiri terasa bukan enau dalam belukar melepaskan pucuk masing-masing.

Ikatan Ukhuwwah peranannya amat penting dalam menyebarkan fikrah Islamiah ke seluruh pelusuk dunia. Dengan bermulanya taaruf dan terbinanya ukhuwaah,dan kesannya ikatan mahabbah terlahir di kalangan jemaah dan akhirnya dapat membentuk ikatan kesatuan yang kukuh dan teratur susunannya. Ikatan yang dibina atas dasar iman bukan sahaja mampu menjadikan umat Islam hebat malah kedudukannya dihormati di seluruh dunia. Dengan adanya ikatan persaudaraan seperti ini, pastinya Umat Islam bukan sahaja dihormati malah ianya juga digeruni oleh pihak musuh yang amat membenci Islam.

Taaruf memberi gambaran yang bahawa positif bilamana masyarakat memandang ianya adalah suatu kelebihan jika diamalkan dan suatu kerugian jika ditinggalkan. Taaruf dalam pelbagai bidang dan lapangan demi meneroka dan menguasai kemahiran ekonomi, pendidikan, politik dan apa jua yang selari dengan dasar islam. Namun ia kadangkala dipesongkan untuk tujuan yang negatif seperti untuk bermegah-megah, atau lebih tepat ke arah maksiat yang semestinya meyeleweng dari tuntutan Islam.Menjadikan seolah-olah Islam tiada konsep taaruf sejati melupakan segala kepentingan ummah demi nafsu ammarah semata-mata. Jelasnya Taaruf adalah medan terbaik untuk membina tamadun umat yang bersatu untuk al-khair malah menentang sebarang bentuk kezaliman dan fasad.

Dari sini kita kutip beberapa Intisari ayat 13 Surah Al-Hujarat;
- Allah menegaskan manusia sama dari segi kejadian mereka,
iaitu lelaki [ Adam ] & perempuan [ Hawa ]
- Dari asal yang sama,manusia dijadikan dalam pelbagai etnik,
bangsa dan kabilah supaya berkenal-kenalan demi kemajuan Islam
- Manusia diingatkan bahawa kedudukan di sisi Allah bukan ditentukan
mengikut keturunan,harta dan pangkat tetapi ketakwaan & kebersihan jiwa
- Manusia yang tidak menghayati konsep taa'ruf umpama haiwan liar yang sentiasa bermusuhan dan tidak mengenal erti persahabatan.
- Ta'aruf adalah ibadat.Orang yang mengamalkan taa'ruf mematuhi tuntutan syarak

No comments:

Post a Comment

Kalau baik sebarkan kalau keji dan buruk buangkan jauh-jauh jangan amalkan

FREE PALESTINE

My Blog List