SELAMAT MAJU JAYA DAN SUKSES

Saturday, July 04, 2009

Peliharalah dari amalan syirik

Syirik adalah perbuatan yang menyekutukan Allah swt, menyembah selain Allah swt, atau percaya adanya Allah tetapi juga mempercayai adanya kuasa lain selain Allah. Perbuatan syirik adalah termasuk dalam dosa paling besar. Allah swt tidak akan mengampuni seseorang yang menyekutukan-Nya, sebelum orang tersebut bertaubat. Bila tidak bertaubat, maka neraka lah tempat yang kekal baginya, nauzubillahiminzalik…
Allah swt berfirman:
“Sesungguhnya Allah tidak mengampuni jika Dia disekutukan, dan Dia mengampuni dosa selain itu bagi siapa saja yang dikehendaki-Nya.” (QS. An-Nisa’: 48)
“Sesungguhnya barangsiapa menyekutukan Allah, maka Dia telah mengharamkan baginya surga dan tempat tinggalnya adalah neraka.” (QS. Al-Maidah: 72)
Syirik terbahagi kepada dua iaitu Syirik Jaliy dan Syirik Khafi. Syirik Jaliy atau yang nyata ialah menyekutukan Allah swt dengan beribadah kepada selain Allah swt. misalnya berdo’a dan meminta sesuatu kepada tempat keramat atau jin. Perbuatan memohon kebaikan kepada selain Allah itu adalah perbuatan sesat dan dosa besar, kerana kita diperintahkan hanya memohon dan berdoa kepada Allah semata-mata.

Bahaya syirik amatlah besar kerana boleh menyebabkan pelakunya keluar dari agama Islam (murtad). Bila seseorang melakukannya, maka ia wajiblah bertaubat kepada Allah swt. Oleh karena itu, cukup hanya Allah swt lah tempat kita memohon dan beribadah kepadaNya.
Syirik khafiy atau samar pula lebih merujuk kepada perbuatan riya’ atau ingin dilihat amalnya berbanding orang lain dan sum’ah iaitu ingin popular. Syirik ini terjadi apabila seseorang beribadah bukan kerana Allah swt namun kerana ia ingin mendapatkan pujian dari orang lain. Misalnya, seseorang yang solat kerana ingin dipuji oleh rakannya, bersedekah hanya karena ingin disebut sebagai orang yang dermawan, membaca Al Quran dengan suara yang lantang agar disanjung oleh orang di sekitarnya, menuntut ilmu kerana ingin diperkatakan bahawa ia seorang yang warak dan sebagainya.

Riya’ jika mencampuri amal, akan membatalkan amalan itu. Sebagaimana firman Allah swt: “Maka barang siapa yang mengharap pertemuan dengan Rabbnya, maka hendaklah dia mengamalkan amal yang salih dan jangan menyekutukan Rabbnya dengan seseorang dalam beribadah.” (QS. Al-Kahfi:110)
Adalah sebaiknya kita menjauhi kedua-dua kategori syirik yang disebutkan agar kita menjadi mukmin yang muttaqi insya Allah.

No comments:

Post a Comment

Kalau baik sebarkan kalau keji dan buruk buangkan jauh-jauh jangan amalkan

FREE PALESTINE

My Blog List